همانگونه که مستحضرید در کتاب های تاریخی با محوریت قومیتی اطلاعات حاصله بر اصل تحقیقات میدانی با استناد به گفتمان منابع انسانی جمع آوری میگردن
در این بین گاها اطلاعات سلیقه ای به محقق انتقال داده میشوند
لذا باید فرزندان هر طایفه خودشان با تحقیقات اصولی بر مبنای پرس و جو از بزرگان به جمع بندی نهایی در باب اصالتشان دست یابند.
از زحمات پرفسور امان الهی ؛ استاد پاپی و آقای بیات که زحمت تکمیل کتاب عملیات لرستان را کشیده نهایت سپاس رو دارم و مطمئنن اگه نقصی هست و آن نقص هم سهوی است از جانب ناقلین اطلاعات بوده
کما اینکه در یکی از کتب آقای ایزدپناه کل طوایف ذکر شده بودن به غیر طایفه رُکرُک
در حالی که مورخین اروپایی نیز حتی در حد یک خط را به طایفه ما اختصاص داده اند.
پرفسور امان الهی در صفحه ۱۶۹ طایفه رُک رُک را به ۷ تیره تقسیم می کند
۱.وره زردی با زیستگاه ده پیر
۲.دَلی با زیستگاه ده پیر (گنووَه)
۳. زالوَک (زایک) با زیستگاه ده پیر (هوکی)
۴.زمون (زمان) با زیستگاه تنگ نمک
۵. گُرزگُرزی با زیستگاه ده پیر(دره زرد)
۶.اورنگی با زیستگاه هوکی
۷.کاکی با زیستگاه دره زرد
همچنین ایشان در صفحه ۱۵۶ تیره رُکرُک را با زیستگاه دلبر به عنوان زیرمجموعه ایل محترم چگنی معرفی می کند
در حالی که بر همگان ثابت شده که رُکرُک یک طایفه مستقل و با رگ و ریشه خاص است و فقط به استناد یک سری مسائل مردمانش در دو جای متفاوت سکنی گزیده اند.
همچنین در کتاب تبار هخامنش دیار بالاگریوه استاد پاپی طایفه رُکرُک را جزء ایل باجولوند لحاظ میکند
در کتاب عملیات لرستان که مرتبط با اسناد سرتیپ محمد شاه بختی است کلا طایفه رُکرُک را جزء ایل محترم چگنی محسوب می کنند و در صفحه ۲۲۹ علاوه بر دیگر طوایف از سه نفر به نامهای جهانگیر و کاظم و علی خانی به عنوان سرکرده طایفه رُکرُک و به تبع مخالف نظام وقت نام میبرند و خواهان معرفی آنها به مراجع ذی صلاح هستن.
(اگر کسی از این سه عزیز اطلاعات و عکسی دارد حتما به اینجانب خبر دهد)
تصویر صفحه کتاب درگروه و کانال گذاشته خواهد شد.
لازم به ذکر است که سکنی گزیدن یک تیره از یک طایفه مستقل در محل سکونت ایل دیگر دلیلی بر زیرمجموعه بودن نیست چرا که از این اتفاقها بسیاررخ داده.
اما باید پذیرفت که اولین مقصر خودمان هستیم چرا که اگر ما شجره و نسب شناسی رو مانند طوایف دیگر زودتر شروع میکردیم نگارنده به پرسش از دیگران که آنها نیز سلیقه ای جواب بدهند روی نمی آورد
لذا خواهشا تا کتاب دیگر و محقق دیگر ما را به جای دیگر وصل نکرده با تلاش پیگیر نسب اصلیمان باشیم چرا که درخت بی ریشه هیزم است.